براساس آیاتی ازقرآن کریم،بعضی ازگناهان سبب حبط اعمال شده وازطرف دیگر،ایمان به خدا ،توبه وبعضی ازکارهای نیک سبب تکفیر اعمال بدوتبدیل سیئات به حسنات میشود.
آیاتی که دلالت داردبرحبط اعمال،شخص صاحب عمل خیرراازمصادیق کسانی می کندکه عمل خیر ندارند،وچنین کسی عمل خیر ندارد تا به حکم آیه «فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره ومن یعمل مثقال ذرة شرا یره»آن راببیند،وهمچنین قاتلی که نگذاشت مقتول زنده بماندوعمل خیر انجام دهد،اعمال خیرش رابه مقتول می دهند،وخودش عملخیری ندارد تا آن را ببیند،وتوبه کاری که گناهانش مبدل به حسنه می شود ،برای این است که گناه موافق میل اونبوده،عواملی خارجی باعث گناهکاری او شدند،و آن عوامل کار خیر،موافق طبعشان نیست،ولی چون می خواستند دربین مردم نیکوکار وموحد باشند،وبلکه رئیس ورهبر آنان باشند،لذابازبان شکار حرف زدند،پس خوبی هاشان از خودشان نیست،لذادر قیامت بدیهای توبه کاران رابه آن عوامل میدهند،وخوبی های آن عوامل را به توبه کاران،در نتیجه توبه کاران گناهی ندارند تابه حکم آیه مورد بحث در قیامت آن را ببینند،ونیز عوامل شر کار خیری ندارند تابه حکم آیه موردبحث در قیامت آن را ببینند.
(تفسیر المیزان،جلد بیستم ،سوره زلزال ،ص۵۸۴)